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临床[Update of the AWMF S2k Guideline "Diagnostics and Assessment of Occupational Asbestos-Related Diseases" - What's New?] 复制标题

  • 影响指数:25.02
  • 期刊:Pneumologie (Stuttgart, Germany)
  • 发表时间:2021-03-01
  • DOI:10.1055/a-1350-1078 复制DOI

研究方向

胸膜疾病

:The S2k guideline "Diagnostics and assessment of occupational asbestos-related diseases" was updated in November 2020. This article summarizes the most important changes. There is a new reference to the risk of potentially high exposures to asbestos fibers when renovating plaster, fillers and adhesives containing asbestos.Biomarkers such as mesothelin and calretinin should currently only be used in the context of research. The "asbestos airways disease", which can only be diagnosed histologically, is included in the guideline as an early form of asbestosis. Since the UIP pattern is not characteristic of asbestosis, computed tomography cases with UIP patterns alone cannot be assigned reliably to asbestosis without the simultaneous detection of pleural plaques. With regard to the evaluation of the functional damage, attention is drawn to the importance of flow volume curve, whole-body plethysmography, diffusion capacity and exercise testing. If available, the reference values ​​according to GLI are the basis of the assessment. The guideline contains specific recommendations on prevention, medical treatment and, for the first time, on the importance of outpatient rehabilitation and training therapy. There are also references to the assessment of the new occupational disease ovarian cancer after occupational exposure to asbestos. :Die S2k-Leitlinie „Diagnostik und Begutachtung asbestbedingter Erkrankungen“ wurde im November 2020 aktualisiert. Dieser Beitrag fasst die wichtigsten Änderungen zusammen. Neu ist der Hinweis auf das Risiko einer potenziell hohen Exposition gegenüber Asbestfasern bei der Sanierung von asbesthaltigem Putz, Spachtelmassen und Klebern. Biomarker wie Mesothelin und Calretinin sollen aktuell nur im Rahmen der Forschung eingesetzt werden. Die „asbestos airways disease“, die nur histologisch diagnostiziert werden kann, wird als frühe Form der Asbestose in die Leitlinie aufgenommen. Da das UIP-Muster nicht charakteristisch ist für eine Asbestose, können computertomografische Fälle mit UIP-Muster ohne den gleichzeitigen Nachweis von Pleuraplaques alleine nicht sicher einer Asbestose zugeordnet werden. Bezüglich der Bewertung des funktionellen Schadens wird auf die große Bedeutung von Flussvolumenkurve, Ganzkörperplethysmografie, Diffusionskapazität und Belastungstests hingewiesen. Wenn verfügbar, sind die Referenzwerte nach GLI Grundlage der Bewertung. In der Leitlinie finden sich spezifische Hinweise zur Prävention, medizinischen Behandlung und erstmals zum Stellenwert der ambulanten Rehabilitation und Trainingstherapie. Ferner finden sich Hinweise auf die Begutachtung der neue Berufskrankheit Ovarialkarzinom nach beruflicher Asbestexposition.

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